tisdag 19 januari 2010

Jag är utbildad polis.

Ja. Språkpolis alltså...

Alla mina närmaste vet att jag kan vara en riktigt jobbig jäkel när det kommer till det där med det svenska språket. Detta innebär således inte att jag själv är felfri. (Men det är kul att leka med språket, och att använda fantastiska ord som "således" emellanåt).

Något jag har enormt svårt för är särskrivningar. Jag KAN verkligen inte förstå hur man inte kan förstå när ett ord ska vara sammansatt och inte.

Men ja... jag är väl helt enkelt en människa som tycker det är intressant med språk, framförallt vårt svenska språk. Intressant att se hur nya ord kommer, och gamla ord faktiskt försvinner.

I helgen var vi några som kom in lite på detta ämne, det var en i sällskapet som hade hört talas om att ungdomars grundspråk idag består av ca 50 ord.

Det är verkligen inte mycket. Och tre av orden är garanterat "typ", "alltså" och "ba". Snittet på dessa grundord har tydligen tidigare legat på 100-150 ord, tydligen. Så... Ja, det är rätt kul att sitta och spåna över hur språket kan komma att se ut om en sisådär 100-150 år.

Det skulle inte förvåna mig om man till och med i talspråket börjar använda sig av fula förkortningar.

"Asså, O-M-G va snygg tröja liksom!" eller "Vänta, ska bara gå till tvättstugan. B-R-B."

Kanske att dessa forkortningar redan finns nämnda i SAOL?
Ett ord som i alla fall ÄNTLIGEN har kommit med, är ett ord jag fullkomligen HÖGAKTAR. Ordet är: färst.
Nu tänker du kanske "Va? Vaddå färst?"

Men det är ju solklart!

Få - färre - färst!

Det är nog väldigt vanligt att man säger t.ex. "Han fick minst röster".
Va? Vaddå - var röstsedlarna minimala?
Och här i trakterna där jag bor är det nog vanligt att även säga "Han fick minst MÄ röster" [ruster].

Det man i sånna fall ska säga är ju "Han fick minst antal röster". Men det blir ju så långt att säga! Så helt enkelt - jag säger idag:

"Han fick färst röster!"

Gissa om Jocke och jag jublade den dagen jag upptäckte att färst stod med i SAOL. Som vi väntat!

Ok, ska bara ta upp en till sak - det här med totala missuppfattningar. Det är ganska intressant hur folk verkligen kan ta HELT FEL på ord ibland. Ganska vanligt är det bl.a. att blanda ihop orden "motivering" och "motivation". Såg på TV för inte så längesen där en tjej skulle göra ett val av en person. Lät ungefär såhär:

"Mmm... jag väljer xxxx... och min motivation till det är att xxxx är en så himla mysig person..." blablabla.

Min motivation!? MOTIVERING!

Jaja.

Avslutar det här med ett litet urdrag som en person skrivit som kommentar om en artikel. Så här ser det ut:
Hahaha va?!?! Jämnt emot?

GENTEMOT! Det heter GENTEMOT!

3 kommentarer:

Josefine sa...

Åh fina du!! jag fick lära mig ordet färst när jag gick på gymnasiet, visste folk inte det, det är hemskt ;) Nu är jag glad att det finns i SAOL.

Gymnasister är de som har flest ord i sitt språk tydligen, men så är det ju så att de ord vi använder dagligen, det ordförrådet kallas "det parallella ordförrådet" och där är det nog 15 från att man är 13 till 17 skulle jag tro =)

Åsa sa...

HAHA, I'm lovin it! En sak jag ofta hakar upp mig på i språk är när de på nyheterna säger "Kostnaderna för massvaccinationen beräknas uppgå till en- och -en halvmiljarder kronor. Det heter ta mig tusen en och en halv miljard. Och ingenting annat. HMPFF.

katta sa...

Hehe, språkpoliser is the shit! En del förkortningar som exempelvis LOL används ju redan i talspråk bland ungdomar, vilket jag knappast tror är skadligt, men lite intressant :)