lördag 30 januari 2010

Bonnlurken...

Haha det märks ju tydligt på mig att jag inte är en stockholmare och därmed heller ej van att åka tunnelbana. Eller rättare sagt - jag är inte van att gå av tunnelbanan där inte så många andra går av.

Av alla i vagnen som jag satt i så var jag den enda som skulle gå av vid tekniska högskolan. Stod framme vid dörrarna när tåget stannade, och väntade på att dörrarna skulle öppnas.

Pucko!

Insåg rätt snart att man ju måste trycka in den välkända lilla knappen för att dörrarna ska öppnas...

Snacka om att jag kände mig som en bonde i storstan.

3 kommentarer:

Joakim - STORBLOGGAREN sa...

Måste man? Det har jag aldrig gjort. De öppnas ändå. :)

Sofia sa...

Haha, ja det måste man tydligen =) Till och med på stadsbussarna här nu för tiden!

Amanda sa...

Hej min fellow stockholmsbefinnare! (fast f.d.! BUUUUU!)

tänkte bara inflika att det där med dörrarna till tunnelbanevagnarna inte stämmer, du behöver inte trycka på någon knapp. Det är ingen som ens fattar vad de där knapparna är till för, för tåget stannar alltid och öppnar/stänger dörrarna på varje hållplats oavsett vad.

Ibland kan det dock ta lite längre tid innan dörrarna öppnas och då känner man onekligen ett behov av att tryckatryckatrycka på knappen, jag vet... ;) Men no worries, dörrarna öppnas alltså alltid, oavsett om någon ska av eller ej.

däremot har du helt rätt i det där med bussarna, att man själv måste trycka för att öppna dörrarna på de flesta bussarna (tack vare att de är så proppfyllda i rusningstrafiken att bussen aldrig skulle komma någonstans om den hade reflexindikering vid dörrarna).

det här fattade inte jag förrän efter typ ett ÅR i den här stan, eftersom någon alltid oftast hann trycka först. Men rätt vad det var så stod jag där som ett fån, mitt i rusningen med en massa arga människor som väntade på att jag skulle trycka på dörrknappen. Huuuu vad jag skämdes då... :(