måndag 11 januari 2010

Tvångstankar

Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men... Eller jo, det gör jag väl egentligen visst. Jag funderade lite i förrgår över vad man skulle kunna blogga om de dagar man inte har så mycket att blogga om. Som typ idag. Nu.

Kom då på temat "vad jag gör hemma hos andra". Ja, då menar jag rent tvångstankemässigt. Saker jag liksom bara MÅSTE göra. (Saker jag visserligen självklart gör hemma hos mig själv var och varannan dag också, men som kanske är lite... udda att göra hos andra).

Till exempel har vi det där med tavlor. Ser jag en tavla som hänger snett så måste jag gå fram och se till så den hänger rakt igen. Se exempel nedan.

Detta får mig osökt att tänka på den fantastiska boken "Hjärtliga DASSBOKEN". I den kan man nämligen se/läsa följande:

Humor?! Mentalt övergrepp, säger jag!

Sen har vi det här med blommor och andra gröna växter. Anar att jag fått detta från mor min, som gör precis likadant... Jag går nämligen och plockar på blommorna hemma hos andra. Ser jag en vissen blomma eller ett visset blad (eller ett helt gäng, för all del) så kliar det i fingrarna på mig.

MÅÅÅÅSTE PLOOOCKA BOOORT!

Jag vet, det är inte helt normalt kanske. Det kan ju av den som blomman tillhör tolkas som "jaha, tror hon inte att jag kan ta hand om mina växter själv?". Fine, då får man väl tänka så. Men om sanningen ska fram så är det inte (bara) blommorna i fråga som jag gör en tjänst, utan även mina kliande fingrar och min gröna hjärna.

Ja, ok. Jag vet att vissa tycker jag är lite väl manisk när det kommer till mina egna blommor också. Eller blommor och blommor... Här snackar vi gröna växter som mår bra av att man låter jorden torka ut once in a while. Han som ser det maniska i det hela, ja Jocke alltså, brukar halvt håna mig och härmar mig mer än gärna: "Ååh, har du sett här vad FIN min fredskalla har blivit!"

Haha!

Men ta den här yuccapalmen till exempel (för övrigt palmfamiljens fulaste namn...) som hängt med sen jag flyttade hemifrån. Den var väl en sisådär 15 cm när jag köpte den - och kolla nu!

Detta HELT utan att jag gått och pratat med den!

Sen har vi en garderobsblomma som hängt med lika länge. Den stackarn var på väg att dö här för ett tag sen, men så upptäckte jag plastpåsen som mor satt runt innerkrukan för att skydda metallhinken till ytterkruka = jorden kunde inte andas.


Tog bort påsen direkt, och kolla nu - fyra månader senare:


Haha! It's giving birth! Det blir ett nytt tillskott i krukan!

Haha herregud... man kanske skulle döpa om den här bloggen till "Sofias gröna fingrar - tips och råd från hobbyfloristen".

Nä... jag ska ta mig en riktig funderare över det där med "ämnen att ta upp de dagar man inte har nåt speciellt att blogga om"...

För Gud bevars - det här håller ju inte.

2 kommentarer:

Joakim - STORBLOGGAREN sa...

Jag säger ju det...DU ÄR GALEN! Crazy flower lady!

Josefin sa...

Haha oh my! Du vågar inte se mina blommor, deet lovar jag ;)