fredag 12 februari 2010

Deltävling 2 i Mello imorrn!

Japp, imorrn är det dags för deltävling 2 i Melodifestivalen. Till skillnad från förra deltävlingen så kommer jag att kunna kolla på morgondagens. Ska bli intressant!

Kunde inte hålla mig ifrån att återigen kolla SVT Play, där en minut av de imorgon tävlande låtarna ligger uppe. Så här säger jag om låtarna:

1) Erik Saade - "Manboy": Jodå, Molly Sandéns egen manboy kan nog gå hem hos svenska folket. Inte minst hos småtjejerna runtom i landet. Låten är cantchy, och jag erkänner - jag rycks faktiskt med litegrann... Gillar de där kromatiska nedgångarna. Lite spooky känsla över det hela.

2) Andra Generationen & Dogge - "Hippare Hoppare": Nä. Lika lite som jag gillade Kebabpizza Slivovitza gillar jag den här. Men vem vet - kanske att Europa skulle gilla den? Man har fasen ingen aning. Men jag gillar'n inte.

3) Anna Maria Espinosa - "Innan alla ljusen brunnit ut": Sorry, men den här är trist. Känns som ett svenskt försök att göra en låt med lite öststats-touch, bara för att det gått bra för låtar med den sortens stuk i stora ESC. Menee... Den här hör enligt mig också till kategorin "Låtar som inte ens borde ha kommit med". För nog måste väl bättre låtar än den här ha skickats in? Eller..?

4) Highlights & MiSt - "Come and get me now": Ja, detta är alltså låten som till slut stod som vinnare i Melodifestivalens Webbjokertävling som ägde rum i höstas. Och jag kan säga att jag inte tycker det är samma låt som vann i höstas. Eller jo, visst är det samma låt. Men den har ändrats från att ha varit en discodänga á la 80's till att nu vara en dansbands-sliskis. Typ.
Och då ställer jag mig frågan - var det verkligen låten som svenska folket röstade fram i höstas? Nog för att SVT var tydliga med att de hade rätten att producera om den låt som skulle komma att vinna webbjokern. Men med att omproducera tänkte jag snarare att de kunde arrangera om vinnarlåten, och inte att totalt ändra hela stuket på låten.
Men men. Med tanke på hur många dansbandskåta det finns i detta land, och som dessutom med största sannolikhet älskar Melodifestivalen, så kan jag i princip sätta min högra hand på att Come and get me now på något sätt går vidare imorgon. Antingen direkt till finalen, eller till andra chansen. Vi får se! (Det visar sig helt enkelt om jag kommer att kunna skriva ett blogginlägg imorrn kväll eller inte... Lite svårt med en hand, menar jag...) Och jag tycker nog också att den borde gå vidare på nåt sätt, i alla fall till andra chansen.

5) Pauline - "Sucker for love": Jomen alltså... Jag gillar nog den här, tror jag! Kanske att den kräver några lyssningar, men jag kan säga att jag redan vid första lyssningen verkligen gillade den här tjejens röst. Den är skön! Ska bli kul imorrn att se hur scenshowen ser ut, och även att höra om hon låter lika bra live som på inspelningen. Dock tror jag inte att den kommer att gå hem hos tillräckligt många andra att den ska lyckas få en plats i finalen eller andra chansen. Men man kan ju hoppas! Tror jag.

6) Andreas Johnson - "We can work it out": Ja, nä. Min första spontana känsla är "trist". Kanske att han går vidare bara för att han är den han är.

7) Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - "Underbart": Hahaha..! Nog för att den här låter svenskare än knapret av ett knäckebröd med Kalles (Moraeus?) kaviar på. Det är ju fiolerna som gör hela den känslan. Tydliga nationella drag i musiken var förr en självklarhet för de flesta länder som tävlade i ESC, men att den här skulle kunna representera Sverige..? Nej.
Dock får Kalle ett stort plus av mig för den härliga korsningen med kurbitsmålning på elgitarren!

8) Hanna Lindblad - "Manipulated": Tja, kanske att den här kan gillas av folk runtom i stugorna imorrn. Men då själva sången i låten verkar vara behandlad med så mycket autotune att det inte blir en effekt, utan bara jobbigt, så får den ett minus av mig vid första lyssningen. Ser i alla fall fram emot att höra och se den här live imorgon. Har inte så mycket mer att säga om den här än så länge. Kanske ett tecken på att den inte berörde mig särskilt mycket vid första lyssningen...

Så här tror jag:
Till final -
"Manboy" och "Come and get me now"
Till andra chansen - "Hippare Hoppare" och "We can work it out"

Så här hoppas jag:
Till final -
"Manboy" och "Sucker for love"
Till andra chansen - "Come and get me now" och... och... nån mer.

Vilka tycker ni ska gå vidare?

Inga kommentarer: