måndag 22 februari 2010

Melodifestivalen 2010 - deltävling 4

Jag vet, jag skrev aldrig nåt om bidragen som medverkade i lördagens tredje deltävling. Men jag kan väl så här i efterhand säga att jag tyckte rätt låtar gick vidare. Tror jag.

Däremot så tänkte jag nu, i och med att SVT redan lagt ut smakprov på kommande lördags tävlingsbidrag, ge er mina åsikter. Man kan för övrigt lyssna på bidragen HÄR.

1) Sibel - "Stop": Jodå, den här tjejen sjunger ju hur jäkla bra som helst, och verkar ha en rätt catchy låt lite i Britney-stil skulle jag vilja säga. Kommer säkerligen gå vidare på nåt sätt.

2) Py Bäckman - "Magisk stjärna": Men vafan, ren ut sagt. Den här kan BARA ha kommit med för att hon heter just Py Bäckman. Hon sjunger "Gonatt... gonatt min prins..." i refrängen. Och det man hinner höra av denna låt är så satan i gatan trist att man nog kommer hinna somna på lördag innan låten är slut. Fy vad tråkig.

3) NEO - "Human frontier": Glad-pop, skulle jag vilja säga. Litet intetsägande om än dock en aning medryckande. Men att den skulle nå till en final- eller andra chansen-plats tror jag inte...

4) Lovestoned - "Thursdays": Nja. Kul med lite okänt folk i och för sig. Jag känner i alla fall inte igen dessa nissar. Men för mig är smakprovet av låten tämligen intetsägande. Ja. Nä. Den va ingen höjdare.

5) Anna Bergendahl - "This is my life": Jamen det här är ju hon idol-tjejen! Det tog ett tag för mig att fatta det. Gillade henne när hon var med, hon har en skön halvhes röst, och låten hon framför på lördag verkar vara en helt ok pop-ballad. Men en vinnare vi ska skicka till ESC är det inte. Dock kommer upphovsmännen få ett fint klirr i kassan eftersom den kommer spelas järnet på Rix FM och Megapol.

6) Pernilla Wahlgren - "Jag vill om du vågar": Ja... Just nu känns det som om jag kan lägga till "Total dissare" som titel i telefonkatalogen. Men den här låten gillar jag inte direkt heller. Det är svensk glad-pop så det skriker om det, och kommer säkert gå hem i stugorna på ett eller annat sätt. Antingen final eller andra chansen för Wahlgrenskan, alltså.

7) Noll disciplin - "Idiot": Hmm... Får lite Martin Svensson/Jimmy Jansson-feeling över den här, fast med lite rockigare ton. Inget som jag gillar måste jag säga. Går inte vidare på nåt sätt.

8) Peter Jöback - "Hollow": Typisk schlager-ballad. Han går säkerligen vidare för att han är den han är, men det här är enligt mig inte heller en låt vi kan skicka till ESC.

Så här tror jag alltså i dagsläget...
Till final: Sibel och Pernilla Wahlgren
Till andra chansen: Anna Bergendahl och Peter Jöback

Vi får la se på lördag...

Inga kommentarer: