lördag 6 februari 2010

Melodifestivalen!

Ikväll går ju den första delfinalen av stapeln. Trist att jag i och med mina egna gigs missar den. MEN... jag såg ju nu att låtarna som tävlar ikväll redan finns ute på svt play, redo att lyssnas på på.

Därför tänkte jag här ge mina poäng på kvällens bidrag!
(Klicka på låttiteln för att lyssna på SVT Play)

1) Ola - Unstopable: Låter lite som en Amy Diamond-dänga. Behöver visserligen inte vara negativt. Men nja... den går inte hem hos mig vid första lyssningen. Kanske att den kan växa lite, får se...

2) Jenny Silver - A place to stay: Nej men fy så tråkig. Medioker, skulle jag säga. Händer ju inget! Kanske är det lite samma sak med den här som det var med Jockes och min låt som var med i webbjokern (länk längre ner) - att det händer BRA mycket mer efter första refrängen. Men min första känsla till "A place to stay" är: tråk.

3) Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot: Bra sångerska, tycker jag det absolut låter som. Catchy låt som kanske kan gå hem hos fler än de tidigare två bidragen i alla fall. Ska bli kul att se vad som görs av scenshowen till denna!

4) Pain of Salvation - Road Salt: En ballad á la Fender Rhodes. Hände verkligen inte mycket i den här låten i det klipp som ligger på svt Play. Hoppas för deras egen skull att låten har mer att bjuda på ikväll.

5) Anders Ekborg - The Saviour: Ooh! Det här kompet är ju lite av en blandning mellan Toto's "Hold the line" och Ted Gärdestads intro/mellanspel i "Satellit". Ja men erkänn att det finns lite influenser av dem båda i detta bidrag! Tyckte faktiskt versen verkade rätt kaxig och cool. Men så kom refrängen... "Il Saaaalvatoore". Nej nej. Den här går bort!

6) Jessica Andersson - I did it for love: Ja, nja... Fin ballad, men inte mer än så. Gillar av nån anledning virveltrumman i bakgrunden.

7) Frispråkarn - Singel: Svensk rap. Förlåt, men då jag inte är ett fan av den här sortens musik så går den här fetbort.

8) Salem Al Fakir - Keep on walking: Hmm... i vanliga fall gillar jag Salem som artist, men den här kändes lite... tråkig. Och det är ju trots allt hans LÅT jag ska bedöma, inte honom som artist. Visst ska man se till artisteriet också, men det är lätt att man röstar på sin favoritartist, hur dålig låten må vara. Nu menar jag inte att Salems låt är dålig. Mene... Tror inte att den är någon vinnare i Melodifestivalen 2010.

Det återstår att se vem/vilka som går vidare och inte. Och efter att ha lyssnat på dessa låtar så måste jag faktiskt säga att Jockes och min "När det var vi", som tävlade i webbjokern i höstas, faktiskt håller måtten. Vi fick höra att den borde ha kommit igång tidigare in i låten, det dröjer till andra refrängen innan den börjar tända till, så att säga... Så visst hade den behövts produceras om, det vet vi med. Men låten i sig håller minst lika bra (om inte bättre) klass som några av låtarna som är med ikväll.

Men så är jag ju en gnutta partisk också.

Inga kommentarer: