tisdag 9 februari 2010

Tårta på tårta.

Jag har tidigare berättat att jag är lite av en språkpolis, och här kommer ytterligare ett till inlägg om detta... Det har med uttrycket "tårta på tårta" att göra, eller TAUTOLOGI som det heter med ett finare ord. Dvs. att säga samma sak två gånger, i olika former.

Ett exempel har vi i det jag skrev ovan... "Ytterligare ett till" är tautologi. (Reagerade du inte på det första gången så får du skämmas...) Jag menar - det går ju bara inte att skriva så! Då kan man lika gärna säga "ett till ett till" eller "ytterligare ännu ett". Eller varför inte "ytterligare ännu ett till"?

Några andra favoriter är:
Backa bakåt (Det säger ju sig självt att man backar bakåt. När backar man framåt, liksom?)
Dela isär (Kan man ens dela ihop nåt?)
Passera förbi (Men hallå... antingen bara "passera" eller "åka förbi")
Höja upp (Mmm... för det är väldigt ofta man annars höjer ner något...)
Sänka ner (Samma sak här. När sänker vi någonsin UPP något?)

Visserligen så har jag faktiskt kommit på att man i sällsynta fall kan säga just "backa framåt" och därmed också måste kunna säga det många säger - "backa bakåt". När man kan säga backa framåt? Jo... Låt oss säga att jag ska gå från bilen till min ytterdörr - då har jag ju ett mål jag ska till. Och målet blir ju ändå framåt, så att säga. Men om jag då skulle välja att gå baklänges till detta mål - det måste ju bli att backa framåt. Eller?

Jovars, det var väl det jag tänkte på idag.

Förresten, kom på en annan grej jag måste ta upp. Det är en typisk västmanländsk grej som används på ord som i plural slutar på "en". T.ex. "spelen", "jeansen", "borden" eller "träden". Är man en inbiten västmanlänning så lägger man gärna till ett A på ord av detta slag.
Så här:

Spelen = Spelena'
Jeansen = Jeansena'
Borden = Bordena'
Träden = Trädena' alternativt Trääna'

Jag måste nog ändå erkänna att jag blir ganska glad när folk säger att det inte hörs att jag kommer från Vessteråeseh. Inte därmed sagt att jag inte gillar denna stad eller västeråsare i sig. Men dialekten är många gånger för tääääskig!

1 kommentar:

Joakim - STORBLOGGAREN sa...

Sv: oj, det var värst vad du var i kommenterartagen.

Jag vet att det var fel parfym men jag orkade inte leta upp den riktiga när jag väl skulle skriva inlägget. Och om du inte hade uppmärksammat det så hade jag kommit undan med det. Nu var jag ju tvungen att leta rätt på den rätta parfymen och göra om inlägget. Nedrans! :)

För övrigt så har det varit en skitdag och jag skulle vilja BACKA BAKÅT så mycket det bara går.

Kram!