onsdag 10 februari 2010

Var går gränsen?

Jag och Jocke (Storbloggaren) pratade häromdagen om det här med att närma sig 30-strecket och inte riktigt veta vad man ska klassa sig som. Är jag, som sanrt 28 år gammal (ung...) fortfarande tjej, eller är jag kvinna? Och Jocke, som är närmare 27, är han kille eller man?

Ponera till exempel att man skulle komponera ihop en ansökan till något. Ska jag då skriva "Jag är en 28-årig tjej som..."eller "Jag är en 28-årig kvinna som..."?

Likadant med Jocke - skulle han skriva "Jag är en 27-årig kille som..." eller "Jag är en 27-årig man som..."?

Eller är det lika ok att skriva vilket som av dem?

Vad säger ni?
Var skulle ni säga att gränsen går?

6 kommentarer:

Josefin sa...

Haha sjukt svårt ju! Jag skulle nog smita från det där helt och skriva typ "Jag heter Sofia, är 28 år och bor i..." hehe

Nina S sa...

jag tycker nog att det beror på i vilket sammanhäng man menar..kan man inte säga ung man och ung kvinna, det tycker jag att ni är.. =)

Anonym sa...

Jag säger helt klart att 20 är den rätta åldern, även om de flesta 20 åringarna numera knappt vet hur man beter sig så är det ändå då du blir klassad som "vuxen".


Kan väl iofs vara för att jag själv är 20! :-)

/Elias

EmmaPQ sa...

Jag skulle säga att det kanske inte ligger i en speciell ålder utan vad man själv tycker att man är.. Alltså, jag skulle absolut inte kunna kalla mig själv kvinna. Det är ett alldeles för vuxet ord, jag är ju inte vuxen nånstans trots att jag strax är 25 år... Däremot finns det säkert massor med kvinnor som är yngre än jag.

Carrott. sa...

Mina förslag:

* Donna
* Puma
* Kickassbitch
* Gudinna

Sofia sa...

Haha! Ur ansökan till typ en lärartjänst: "Vill ni ha en barnälskande, utbildad, ansvarstagande, lojal och glädjespridande 28-årig KICKASBITCH som ny klassföreståndare till er fjärdeklass, så är jag rätt person!"
Hahaha!!